Nieuws
08 maart 2016

Nederlandse securityleveranciers in beeld

Ruim een derde van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van antivirusoplossingen van Intel Security. Ook maakt het bedrijfsleven gebruik van de antivirussoftware van Symantec (24 procent) en Trend Micro en Sophos (elk 10 procent).

Ruim een derde van de Nederlandse bedrijven maakt gebruik van de oplossingen van Intel Security, eigenaar van de McAfee-productlijn. Het is de meest voorkomende partij binnen dit segment. Ook maakt het bedrijfsleven gebruik van de antivirussoftware van Symantec (24 procent) en Trend Micro en Sophos (elk een marktaandeel van iets boven de 10 procent). Dit blijkt uit analyse van Computer Profile, op basis van ruim 5300 interviews over het gebruik van securitysoftware, afgenomen bij Nederlandse bedrijfsvestigingen.

Volgens Computer Profile zijn de verhoudingen in de top vier in de afgelopen vijf jaar niet veel veranderd. Zo zijn de grootste vier partijen, in vergelijking met 2011, niet meer dan een paar procent gegroeid of gedaald. ESET en Sophos hebben de laatste jaren wat terrein gewonnen, de aanwezigheid van Norman is in deze periode langzaam afgenomen.

Antivirussoftware

Als er naast het marktaandeel in het aantal bedrijfsvestigingen ook wordt gekeken naar het totaal aantal werkplekken dat wordt beschermd door de antivirussoftware, is er sprake van de totale installed base. Er zijn bij de zeven meest voorkomende leveranciers grote verschillen te zien in de installed base per marktsegment.

Intel Security

Intel Security komt voor bij 35,9 procent van de locaties (penetratie), maar neemt 35,3 procent van het totale aantal werkplekken voor haar rekening (installed base). Het installed base aandeel van Intel Security is veruit het hoogst bij bedrijfsvestigingen van multinationals. In dat segment wordt ruim 50 procent van de werkplekken beveiligd met software van Intel Security. Binnen het publieke domein is het aandeel van Intel Security met een kleine 26 procent het laagst. Ook Symantec kent haar hoogste aandeel bij locaties van multinationals.

Sophos

Sophos komt voor bij net iets meer bedrijfsvestigingen dan Trend Micro. Doordat Sophos een relatief sterke positie kent bij locaties in het publieke domein, is het aandeel in het totaal aantal werkplekken van Sophos iets groter. Het publieke domein bevat immers relatief veel grote locaties. Sophos komt in Nederland nagenoeg niet terug bij locaties van medium sized businesses (50-250 medewerkers). Trend Micro is het meest populair bij locaties in het segment national enterprises (250 tot 2.500 medewerkers) en bij medium sized businesses.

Security-oplossingen

Software-oplossingen voor security, anders dan de hierboven beschreven antiviruspakketten, worden voor het grootste deel geleverd door Microsoft. Ongeveer 45 procent van de geïnventariseerde security-oplossingen is een Microsoft-toepassing. Het percentage locaties met security-software van Microsoft is de afgelopen jaren alleen maar gestegen. In 2013 gebruikte 43 procent een Microsoft-toepassing, in 2014 is dit gestegen naar 46 procent.

De aanwezigheid van de andere leveranciers is de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. Binnen de sector IT en Telecom kent Microsoft een relatief lage penetratie: 33 procent. Daar is het aandeel van Symantec in de security-oplossingen bovengemiddeld hoog, namelijk 23 procent. In het handelssegment kent Intel Security, met 20 procent, een relatief hoge penetratiegraad. Zowel Symantec als Check Point zijn bovengemiddeld vertegenwoordigd op locaties in het segment ICT & Utilities en Manufacturing.

Backup-software

In de markt voor backup-software is Symantec de meest voorkomende oplossing. Bijna een kwart van de locaties maakt gebruik van deze backup-software. Het aandeel van Veeam is de laatste jaren flink aan het toenemen. Tot 2012 werden de oplossingen van Veeam nog op minder dan 1 procent aangetroffen. In 2013 bedroeg dat een kleine 4 procent, vorig jaar circa 11 procent en nu is het 19 procent.

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

ICT vacatures
Hoofdmediapartner

Computable

Mediapartners