Nieuws
27 december 2018

Consument ziet veel drempels voor 'smart home'

Als fabrikanten willen dat meer mensen bewust 'smart-home'-apparaten gaan gebruiken, moeten ze eerst meer doen om het vertrouwen in deze apparaten te vergroten. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction. Onbewust hebben veel mensen dit soort apparaten al in huis, maar beseffen dat vaak niet. Met name privacy vormt een grote drempel.

Uit het onderzoek komt naar voren dat 18 procent van de ondervraagde personen vertrouwen heeft in 'slimme' apparatuur. De grootste drempel is het verlies aan privacy waarbij de angst dat gegevens via dergelijke apparaten in verkeerde handen terecht komen bij 68 procent van de ondervraagden een rol speelt. 52 procent maakt zich zorgen dat er meegeluisterd wordt bij het gebruik van spraakassistenten en met stip op één staat de zorg dat de apparaten gehackt worden: bijna driekwart van de respondenten is hier bang voor.

Frappant is dat mensen nauwelijks maatregelen treffen om hun privacy te beschermen. Vrijwel niemand (75 procent) lijkt te weten hoe deze 'slimme' apparaten veilig op internet aan te sluiten.

Het privacy-aspect kan ook op relatief weinig interesse rekenen, al zijn jongeren daar volgens de onderzoekers meer in geïnteresseerd: 63 procent van de groep jongeren gaf aan te kijken naar veiligheid en privacy bij het aanschaffen van slimme apparaten. Over de hele groep was dat 51 procent van de ondervraagden.

Spraakbesturing bij apparaten is voor velen nog een grote drempel, iets dat mogelijk ook komt doordat veel spraakassistenten nog niet heel goed zijn in het begrijpen van de Nederlandse taal.

Lees verder >>

FacebookTwitterLinkedinMailPrint

Lees ook

ICT vacatures
Hoofdmediapartner

Computable

Mediapartners